Internet

Rozpoczęcie działalności

Wersja minimalna - prosty serwis WWW oraz e-mail

Przyjęcie jednego z modeli opisanych w sekcji Potencjalne korzyści narzuca pewne rozwiązania. Największe pole do wyboru przedstawia wariant minimalny - stworzenie serwisu - wizytówki możemy zrealizować:

  • własnymi siłami - gdy jest w firmie informatyk z zacięciem do grafiki, grafik z zacięciem do kodowania w HTML'u, czy inna osoba z tego typu zainteresowaniami,
  • zlecając dzieło przypadkowym osobom - córce pani księgowej uczącej się w liceum, synowi kolegi dyrektora itp.
  • zlecając dzieło przypadkowym firmom - np. założonym przez syna kolegi dyrektora z grafikiem, mającym zacięcie do kodowania w HTML'u...
  • zlecając wykonanie usługi firmie profesjonalnie zajmującej się usługami webmasterskimi.

Efekty prac stworzonych według pierwszych rozwiązań możemy często podziwiać na różnych listach przebojów, niekoniecznie pozytywnych, albo jako temat do dyskusji na liście pl.comp.www i pl.comp.nowe-strony. Nie należy chyba dodawać, że często efekt kreowania pozytywnego wizerunku firmy - klienta jest odwrotny do założonego. Oczywiście nie jestto regułą, zdarzają się doskonałe serwisy stworzone przez zdolnych i pracowitych młodych ludzi bez żadnego doświadczenia.

Jak w takim razie wybrać odpowiednie rozwiązanie? Należy pamiętać że tworzenie serwisu internetowego, nawet bardzo prostego jest pracą głównie koncepcyjną, projektowanie grafiki oraz kodowanie HTML-a czy Flasha jest sprawą drugorzędną. W przypadku wielu, jeżeli nie większości, małych firm proces tworzenia serwisu internetowego przy współpracy ze specjalistą jest pierwszą okazją do określenia celów marketingowych, szczegółów oferty, stworzenia zestawienia dotychczas wykonanych produktów czy projektów, zebrania referencji i materiału zdjęciowego. Doświadczenie pokazuje, że gdy klient myśli głównie o projekcie graficznym, to wykonawca musi starać się o logotyp, określić elementy identyfikacji wizualnej, wymusić przygotowanie kompletnej oferty, zlecić i nadzorować fotografowanie produktów, itp. Ponadto na podstawie rozmów z klientem oraz analizy konkurencyjnych rozwiązań przygotować całą strategię istnienia firmy w sieci. Implementacja jest jednym z ostatnich elementów.

Z powyższego opisu widać, że osoba wykonująca serwis powinna być dobrym marketingowcem znającym branżę klienta, analitykiem portafiącym zidentyfikować jego potrzeby, projektantem potrafiącym zaproponować rozwiązanie, artystą grafikiem, fotografem, korektorem poprawiającym stylistykę i błędy oraz na końcu webmasterem. Ponadto osoba taka powinna stale opiekować się serwisem, promować go, analizować jego statystyki oraz zachowanie konkurencji i proponować kierunki rozwoju.

Nie ma wielu osób łączących wszystkie wymienione cechy, z kolei nie zawsze trzeba kłaść aż tak duży nacisk na wszystkie elementy procesu. Jednak należy zadać sobie pytanie, czy powierzenie zadania tworzenia wizerunku firmy i planowania jej strategii w najdynamiczniej rozwijającym się medium należy powierzyć osobie lub osobom, które mają pojęcie jedynie o kodowaniu html-a... Moim zdaniem takie przedsięwzięcie powinno się powierzyć firmie, która potrafi połączyć działanie zespołu ludzi, którzy potrafią spełnić większość wymagań gwarantujących otrzymanie dobrego rozwiązania. Koszty w takim wypadku są napewno większe niż przy powierzaniu zadania jednej osobie, ale należy to potraktować jako opłacalną inwestycję we własny wizerunek.

Wersja pośrednia - częściowe przeniesienie działalności

Poważniejsze rozwiązania wymagają poważniejszych wykonawców i w tym momencie wahania są znacznie mniejsze: musi być firma która zaprojektuje, zaimplementuje, wdroży i będzie utrzymywać. Mało kto chce zlecać wykonanie systemu osobie, która za kilka miesięcy może powiedzieć, że zmieniła zainteresowania, dostała ciekawszą ofertę pracy, czy po prostu nie ma ochoty dalej współpracować. W takich wypadkach często okazuje się że do systemu / aplikacji nie ma żadnej dokumentacji, nie ma źródeł, źródła są nieczytelne, nieprofesjonalnie napisane, bez komentarzy, a jakakolwiek próba modyfikacji sprawia że wszystko się psuje.

Podpisanie umowy z firmą zobowiązuje. Szczególnie warto zwrócić uwagę na takie punkty jak prawa autorskie, dostęp i prawo edycji kodu źródłowego, dokumentacja, konsultacje po wygaśnięciu umowy współpracy. Zapisanie takich punktów zwiększa szanse na przejęcie systemu przez inne osoby czy zespół.

Ze względu na większy poziom złożoności systemu oraz konieczność zastosowania bardziej zaawansowanych technologii, wybierając firmę do wykonania aplikacji, poza umiejętnościami analityczno - projektowymi, należy wymagać od zespołu posiadania odpowiedniego wykształcenia i umiejętności, infrastruktury, zaplecza technicznego, oprogramowania i procedur. Moim zdaniem, w trakcie rozpatrywania oferty należy żądać następujących informacji:

  • skład i kwalifikacje zespołu,
  • środowisko programistyczne,
  • wykorzystywane oprogramowanie do wersjonowania kodu,
  • wykorzystywane oprogramowanie do modelowania i projektowania,
  • wykorzystywane oprogramowanie dokumentowania,
  • infrastruktura i procedury mające na celu zapewnienie bepieczeństwa i poufności kodu.

Ponadto należy wymagać dokładnych opisów wykonanych dotychczas projektów oraz referencji, które należy przynajmniej wyrywkowo sprawdzić. Spełnienie takich warunków zapewni, że nie powierzymy tworzenia systemu osobom ewidentnie niewiarygodnym, niekompetentnym czy po prostu nieuczciwym.